یکی از تدابیری که اینجانب جهت ارتقای "مهارت املا نویسی واژگان فارسی" دانش آموزان مقطع ابتدایی به کار بستم و بسیار مفید و موثر واقع شد و تا حد زیادی "مهارت املا نویسی واژگان فارسی" را در دانش آموزانم ارتقا داد، ""بازی واژگان"" است.
بسیاری از دانش آموزان مقطع تحصیلی ابتدایی به خاطر عدم آشنایی با طریقه صحیح نوشتن واژگان فارسی، در درس "املا" ضعیف هستند و املا کلمات را اشتباه می نویسند.
راهکاری که به ذهن اینجانب رسید تا دانش آموزان این نقیصه ی آموزشی خود را برطرف نمایند، همین ""بازی واژگان"" است.
بر طبق این بازی که به یک تمرین گروهی هم شباهت دارد، از دانش آموزان خواستم که با توجه به متون درسهای کتاب فارسی خود واژگانی را که دارای خصوصیات ذیل هستند، از کتاب فارسی خود پیدا کرده و در ستون مربوط به خود بنویسند.
با این ترفند،دانش آموز جهت پیداکردن جواب سوال که همان واژگانِ مدنظر است، با دقت بیشتری به طرز صحیح املانویسی واژگانِ موجود در کتاب فارسی خود نگاه نماید.
ماحصل این دقت نظر این است که املای درست واژگان فارسی در ذهن دانش آموز نقش می بندد و دانش آموز متوجه می شود که به عنوان مثال، واژه ی "طلسم" را که تا کنون با حرف "ت" می نوشته باید با حرف "ط" بنویسد.
این مدل از "بازی واژگان" به عنوان نمونه خدمت آموزگاران محترم، والدین گرامی و دانش آموزان عزیز ارائه می گردد:
1- واژگان پنح حرفی که حرف اول آن، "ه" باشد.
مثلاً "هیجان"
2- واژگان چهار حرفی که حرف آخر آن "ح" باشد.
مثلاً "مداح"
3- واژگان شش حرفی که حرف دوم آن "ت" باشد.
مثلاً "متفاوت"
4- واژگان پنج حرفی که حرف دوم آن "ص" باشد.
مثلاً "مصطفی"
طرح، ایده و اجرا از
مهدی طاهری کرچگانی
مدیر سایت تفسیرطاهر
درباره این سایت